Centre de fisioteràpia Fisioesport Ripollet

Blog de Fisioesport Ripollet

Blog dedicat a donar informació sobre el centre, informar sobre patologies neuromusculoesquelètiques i estudis científics relacionats amb la fisioteràpia.

Les fuetades cervicals en els accidents de cotxe

Escrito por fisioesportripollet 29-05-2017 en artículo. Comentarios (0)

La fuetada cervical és una lesió típica dels accidents de cotxe que pot provocar lesions a músculs, lligaments i articulacions del coll. S’anomena fuetada perquè el xoc amb un altre cotxe fa que el cap realitzi una acció d’extensió i, immediatament, de flexió a una velocitat elevada, similar al moviment d’un fuet.

Els principals símptomes són dolor, rigidesa, mal de cap, dolor als braços i marejos. Algunes persones també tenen la sensació d’angúnia després del xoc, cosa que pot endarrerir la recuperació. Els símptomes poden aparèixer immediatament o després d’hores o fins i tot dies. La majoria tenen una recuperació relativament curta, tot i que hi ha un percentatge més baix que desenvolupa dolor al coll a llarg termini, depenent de l’edat, del grau de dolor i de la gravetat de la lesió. El percentatge de bona recuperació és alt, sobretot si el pacient manté una actitud positiva i no té por de moure’s o del dolor que pugui sentir durant la recuperació, sense que això signifiqui que hi ha una lesió greu al darrere. 

Pel que fa a les proves diagnòstiques, les radiografies no ens mostraran lesions de músculs ni lligaments i tampoc donaran informació del grau de dolor que pateix el pacient. El dolor és subjectiu i, per tant, difícil de valorar. Això sí, descartaran fractures o dislocacions, cosa que crearà seguretat al pacient en veure que no té cap lesió greu. 

Els estudis han demostrat que és millor intentar fer una vida normal que no pas estar sense fer res i en repòs. Això sí, cal tenir cura del coll i evitar tensions innecessàries. S’ha de tornar a la feina i a la normalitat de manera gradual, limitant la càrrega laboral i les activitats. També és important fer exercicis específics per millorar la mobilitat i la musculatura, de manera suau i progressiva, sempre amb una bona consciència postural. També existeixen exercicis específics per reduir els marejos. Tots aquests exercicis i pautes, les facilitarà el teu fisioterapeuta de confiança i amb experiència en aquesta lesió. (Text basat en els estudis de Gwendolen Jull.) 

Albert Blanch Mumbrú Fisioterapeuta col·legiat 8994

L’ús del ‘foam roller’

Escrito por fisioesportripollet 19-05-2017 en tecnica. Comentarios (0)

"foam roller lesions ripollet"


El ‘foam roller’ és una eïna  que s’ha posat molt de moda per ajudar a resoldre dolors o molèsties provocades pels músculs. Es tracta de passar aquest instrument, que té forma de cilindre, per la musculatura aprofitant la pressió que exerceix el propi pes. L’ús d’aquesta eina és cada cop més comú, però realment funciona?

Els estudis mostren una millora de la flexibilitat abans de realitzar exercici amb millors resultats que un estirament estàtic. L’ús del ‘foam roller’ es pot combinar amb estiraments dinàmics i pot ajudar així a la reducció de les DOMS (cruiximents/ “agujetas”) post exercici i en la flexibilitat. En canvi, no presenta millora en temperatura ni en l’augment de la força.

Les conclusions dels estudis mostren certa controvèrsia pel que fa al temps i la forma d’aplicar-ho, ja que aquests són molt heterogenis en relació a la pressió que s’ha de fer i la durada que ha de tenir l’exercici. Seguint aquests estudis, ara per ara no és recomanable fer sèries molt curtes però tampoc massa llargues.

En conclusió, el ‘foam roller’ pot tenir un benefici tant abans o després del exercici però caldrà fer més estudis per saber ben bé com aplicar-lo.



Is self nyofascial reléase an effective preexercic and recovery strateg? A literature review. Schroeder. 2015

Foam rolling for delayed-onset muscle soreness and recovery of dynamic perfomance measures

Sixty seconds of foam rolling does not affect functional flexibility or change muscle temperature in adolescent athletes. 2016. Murray

Acute effets of foam rolling, static stretching, and dynamic stretching during warm-ups on muscular flexibility and strength in Young adults. 2016. Su H

The acute effects of deep tissue foam rolling and dynamic stretching on muscular strength, power, amd flexibility in división I linemen. Behara. 2015

The effects of self-myofascial reléase using a foam roll or roller massager on joint range of motion, muscle recovery and perfomance: a sistematic review. Cheatham. 2015

The efects of foam rolling duration on hasmtring range of motion. Couture. 2015.